En spirende skole i naturen 2.0

Projekttype: Landskabsbearbejdning, masterplan Sted: Nørre Aaby Størrelse: 19.194 kvm Dette projekt er anden etape af udviklingen af Natur- og Helhedsskolen Billesbølle, som er flyttet ind i den charmerende Dyregård. Vi har skitseret på de udendørs læringsmiljøer på den store naturskønne grund.
I projektet har der været fokus på at skabe sansefulde og trygge uderum, der, ligesom de indendørs lokaler, tilpasses den fleksible og differentierede undervisning. Med udgangspunkt i skolens kerneværdier og principper om trygge læringsmiljøer, har vi programmeret arealerne, så de både respekterer og integrerer de eksisterende grønne strukturer på grunden. Grundet de store grønne arealer på ejendommen er det vigtigt, at uderummene bliver en udvidelse af skolens indvendige lærings-, lege- og opholdsrum, så ejendommen som helhed danner de bedste rammer for børnenes behov på tværs af alder, udfordringer og dagsform.

Lokalplan
Det grønne omrids viser det fredede Exner-areal og det røde omrids, viser den fredede bygningsstruktur.

Grønne strukturer
Ejendommen er omringet af grønne strukturer, som skal bevares.

Flow og kig
Der er fra ejendommen kig til Fønsvang Sø. Den røde streg viser det umiddelbare flow gennem ejendommen

Analyserne og vores research af skolens pædagogiske tilgang blev til konceptet Den Blå Paraply, som masterplanen er designet udfra.
Den blå paraply samler alle de elementer, som uderummene skal indeholde, samt hvad de skal sikre.
Det overordnede fokus er Leg, Læring og Mental sundhed, og disse tre punkter fremmes gennem sociale rum, intime rum, læringsrum, legeområder og rum bare til ophold. Det er desuden vigtigt, at rummene varierer fra organiske til mere styrede og kontrollerede rammer.

Masterplanen er inddelt i forskellige zoner, som giver områderne identitet og gør det nemmere for brugerne at orientere sig på ejendommen. De forskellige zoner sikrer en bred vifte af udendørs rum, som kan anvendes på forskellige måder både i læringssituationer og til leg
Designet respekterer den eksisterende natur ved at gøre programmeringen mere 'løs' og organisk, efterhånden som omgivelserne bliver mere vilde. Tættere på skolen bliver formsproget og programmeringen mere tydelig og styret. I designet, er der lagt stor vægt på, at uderummene skal have forskellige karakterer og udfordre børnene på forskellige måder.
Naturen og udendørsarealerne skal kunne understøtte børnenes mentale tilstand, som kan variere fra dag til dag. Projektet er tilgået med en helhedsorienteret tilgang, hvor både skolens indendørs og udendørs rum bidrager til et trygt, inspirerende og udviklende læringsmiljø. Ved at lade uderummene spille aktivt sammen med både den omkringliggende natur og de indendørs undervisningsrum, kan man skabe fleksible og sanselige rammer, som imødekommer børnenes varierende behov - med plads til både leg og læring.