logo

En spirende skole i naturen 2.0

Masterplan/situations plan over en skole på fyn. Skolen er en privat specialskole med elever fra 7 til 17 år. Masterplanen viser en fordeling af zoner og læringsrum i naturen omkring skolen

Projekttype:     Landskabsbearbejdning, masterplan
Sted:                   Nørre Aaby
Størrelse:          19.194 kvm

Dette projekt er anden etape af udviklingen af Natur- og 
Helhedsskolen Billesbølle, som er flyttet ind i den charmerende 
Dyregård. Vi har skitseret på de udendørs læringsmiljøer på den 
store naturskønne grund. 

I projektet har der været fokus på at skabe sansefulde og trygge uderum, der, ligesom de indendørs lokaler, tilpasses den fleksible og differentierede undervisning. Med udgangspunkt i skolens kerneværdier og principper om trygge læringsmiljøer, har vi programmeret arealerne, så de både respekterer og integrerer de eksisterende grønne strukturer på grunden. Grundet de store grønne arealer på ejendommen er det vigtigt, at uderummene bliver en udvidelse af skolens indvendige lærings-, lege- og opholdsrum, så ejendommen som helhed danner de bedste rammer for børnenes behov på tværs af alder, udfordringer og dagsform.

Diagram over hvilke bestemmelser fra lokalplanen, der er gældende for området. Det grønne omrids viser Exner fredningen, da der ligger en kirke på den anden side af vejen. Det røde omrids viser den bevaringsværdige bygningsstruktur, som man ikke må ændre på.

Lokalplan

Det grønne omrids viser det fredede Exner-areal og det røde omrids, viser den fredede bygningsstruktur.

Diagram over de nuværende grønne strukturer, der skal bevares rundt om bygningen. Der er store grønne arealer og gamle træer fordelt rundt på hele grunden - alt det grønne skal som udgangspunkt bevares da grundens atmosfære og stemning hænger sammen med det grønne.

Grønne strukturer

Ejendommen er omringet af grønne strukturer, som skal bevares.

Diagram over flow/bevægelsesmønstre og kig til fjorden. Diagrammet viser hvordan man bevæger sig igennem grunden og rundt om bygningsstrukturen. Diagrammet viser også hvorfra der er kig til fjorden. Disse kig og flow skal bevares

Flow og kig

Der er fra ejendommen kig til Fønsvang Sø. Den røde streg viser det umiddelbare flow gennem ejendommen


Konceptdiagram over situationsplanen. Den Blå Paraply dækker over LEG, LÆRING OG MENTAL SUNDHED = de værdier som skal være til stede i på udearealerne rundt om skolen. Der skal derudover være forskellige læringsmiljøer til steder; sociale rum, intime rum, læringsrum, ophold etc. Rummene skal variere i at være styret og kontrolleret til at være mere organiske

Analyserne og vores research af skolens pædagogiske tilgang blev til konceptet Den Blå Paraply, som masterplanen er designet udfra.


Den blå paraply samler alle de elementer, som uderummene skal indeholde, samt hvad de skal sikre.

Det overordnede fokus er Leg, Læring og Mental sundhed, og disse tre punkter fremmes gennem sociale rum, intime rum, læringsrum, legeområder og rum bare til ophold. Det er desuden vigtigt, at rummene varierer fra organiske til mere styrede og kontrollerede rammer.


Masterplan med detaljer og zoneinddeling. Masterplanen er delt i flere forskellige zoner med hver deres karakter og egenskaber. Alle zoner har fået et navn som giver zonerne identitet og skaber en bedre wayfinding for besøgende, undervisere og eleverne.

Masterplanen er inddelt i forskellige zoner, som giver områderne identitet og gør det nemmere for brugerne at orientere sig på ejendommen. De forskellige zoner sikrer en bred vifte af udendørs rum, som kan anvendes på forskellige måder både i læringssituationer og til leg


Designet respekterer den eksisterende natur ved at gøre programmeringen mere 'løs' og organisk, efterhånden som omgivelserne bliver mere vilde. Tættere på skolen bliver formsproget og programmeringen mere tydelig og styret. I designet, er der lagt stor vægt på, at uderummene skal have forskellige karakterer og udfordre børnene på forskellige måder.


Naturen og udendørsarealerne skal kunne understøtte børnenes mentale tilstand, som kan variere fra dag til dag. Projektet er tilgået med en helhedsorienteret tilgang, hvor både skolens indendørs og udendørs rum bidrager til et trygt, inspirerende og udviklende læringsmiljø. Ved at lade uderummene spille aktivt sammen med både den omkringliggende natur og de indendørs undervisningsrum, kan man skabe fleksible og sanselige rammer, som imødekommer børnenes varierende behov - med plads til både leg og læring.